KÉRDÉS :Hogyan működik a Nitro? VÁLASZ: Három fontos dolog van.
Először is a nitro-oxid 2 rész nitrogénből és egy rész oxigénből (36%-os súlyarány) áll. Amikor a nitro-oxidot kb. 572 Farenheitre (300 Celsius) hevítik (sűrítő lökettel), akkor lebomlik és extra oxigén szabadul fel. Azonban, nem csak ez az oxigén hozza létre a plusz erőt, hanem az oxigénnek az a képessége is, hogy több üzemanyagot tud elégetni. Azáltal, hogy több üzemanyagot égetünk el, nagyobb hengernyomás jön létre, innen származik a többlet erő nagy része.
Másodszor, amikor a nyomás alatt tartott nitro-oxidot befecskendezzük a motorba, folyadékból gázzá alakul (felforr). Ez a forrási hatás lecsökkenti a nitro hőmérsékletét mínusz 0,127 F-re (17,91 Celsius). Ennek a "hűtő hatásnak" az eredményeként jelentősen lecsökken a beömlő üzemanyag hőmérséklete, kb. 60-75F-el (15,5-23,8 Celsius). Ez szintén segít a plusz erő létrehozásában.
Harmadszor: a nitrogén, amely szintén felszabadult a sűrítő löket hatására, fontos szerepet játszik. A nitrogén tompítja vagy gyengíti a megnövekedett hengernyomást, amellyel elősegíti az égési folyamat kontrollálását.
KÉRDÉS: Miért Nitro-t? VÁLASZ: A Nitro-oxid befecskendezés sok szempont miatt nagyon népszerűvé vált a mai világban azok számára, akik teljesítménynövekedéssel foglalkoznak
1. |
A nitro elköltött forintonként nagyobb teljesítményhez juttat, mint bármely más teljesítmény-átalakítás. |
2. |
A nitro beszerelését viszonylag könnyű végrehajtani. |
3. |
Mivel a nitrot csak akkor használjuk, ha szükség van rá, megvan az az előnye, hogy az autó mindig vezethető, és normál benzint fogyaszt, amikor nincs "bekapcsolva". |
4. |
Gyakorlatilag bármilyen erőigényhez beszerezhetők rendszerek a 25 lóerőtől az 500 fölötti extra lóerőig. |
5. |
Az egyike annak a néhány teljesítménynövelő lehetőségnek, amelyeket be lehet szerezni a mai számítógép-vezérlésű, üzemanyag-befecskendezős gépekhez.v |
6. |
A rendszereket könnyen el lehet távolítani vagy át lehet helyezni másik járműbe. |
KÉRDÉS: Befolyásolni fogja a Nitro a motor megbízhatóságát? VÁLASZ: Erre válasz a megfelelő lóerő megválasztása az adott alkalmazás számára. Az a készlet, amelyik a megfelelő gyári kalibrálást használja általában nem növeli az elhasználódást. Ahogy a hengerben kiengedett energia növekszik, úgy növekszik azoknak a különböző tartozékoknak a leterhelése is, amelyek ezeket kezelik. Ha a terhelés-növekedés túlhaladja annak az alkatrésznek a kapacitását, amelyik kezeli azt, akkor bekövetkezik a fokozottabb elhasználódás. A Nitro-system rendszereket nagyfokú igénybevételre tervezték, használatuk csakis teljesen nyitott fojtószeleppel történik. A Nitro borzasztóan előnyös, mert nem használod mindig, csak akkor, amikor akarod.
Minden NITRO-SYSTEM készletet maximális teherbírásúra terveztek úgy, hogy ugyanakkor megbízhatóak is az adott alkalmazásoknál.
KÉRDÉS: Hozzá lehet egyszerűen csak szerelni a nitrosystem készletet egy gyári motorhoz? VÁLASZ: Igen, mert a NITRO-SYSTEM rendszer gyakorlatilag minden gyári motorhoz gyárt rendszereket. A lényeg, hogy a megfelelő készletet válasszuk ki az adott alkalmazáshoz, például: a 4 hengeres motorokhoz általában hozzáadható további 40-60 lóerő, a 6 hengeresek általában nagyszerűen működnek 75-100 plusz lóerővel, a kis hengerblokkos V8-asok (302/350/400) általában elbírnak plusz 140 lóerőt, a nagy hengerblokkos V8-asok (427/454) elbírhatnak plusz 125-200 lóerőt is. Ezek az ér-ékek maximálisan megbízhatók a legtöbb öntött dugattyús és öntött főtengelyű gyári motor esetében, ahol minimális vagy semennyi motorátalakítás nem történt.
KÉRDÉS: Hogyan működik a nitro? VÁLASZ: A Dinitrogén-oxid két rész nitrogénből és egy rész oxigénből (36%-os súlyarány) áll plusz egyéb adalékanyagokból. A motorban végbemenő égési folyamat során, nagyjából 572 Fahrenheitnél (300 Celsius) a nitro lebomlik, és oxigén szabadul fel. Ez a többlet-oxigén többletenergiát hoz létre azáltal, hogy lehetővé teszi, hogy több üzemanyag égjen el. A nitrogén tompítja vagy gyengíti a megnövekedett hengernyomást, amellyel elősegíti az égési folyamat kontrollálását. A nitronak komoly "közbenső hűtési" hatása is van, mivel 60-75 Farenheittel (15,5-23,8 Celsius) csökkenti a beömlő üzemanyag hőmérsékletét.
KÉRDÉS: Mekkora teljesítménynövekedést várhatok egy nitrosystem rendszertől a gyorsulásban? VÁLASZ: Sok alkalmazás esetében a várható növekedés negyed mérföldenként 1-3 teljes másodperc és 10-15 mérföld(16-24 km/h). A végső eredményt befolyásolja a motor mérete, az abroncsok, a befecskendezés, a sebesség fokozatok, stb.
KÉRDÉS: Meddig tart ki egy palack? VÁLASZ:Ez nagyban függ a felhasznált nitro-készlettől és a befecskendezéstől. Például: a 125 lóerős készlet a normál 10 font (4,53 kg) kapacitású palackkal általában 7-10 teljes negyed-mérföldnyi menetet tesz lehetővé.
A 250 lóerős szinteken 3-5 teljes negyedmérföldnyi menet várható. Ha a nitrot csak 2. és 3. sebességben használjuk, a menetek száma több lesz. A 2000 ccm hengerűrtartalmú motorokra szerelt nitrórendszer általában 20-30 gyorsítási menetet enged.
KÉRDÉS: Mennyi ideig tarthatom lenyomva a nitro-gombot? VÁLASZ: Lenyomva lehet tartani a gombot addig, amíg a palack ki nem ürül. Azonban egyszerre a 15 vagy kevesebb másodpercnyi folyamatos nyomva tartás ajánlott.
KÉRDÉS: Mikor a legmegfelelőbb a nitrot használni? VÁLASZ: Csakis akkor, amikor a fojtószelep teljesen nyitott (hacsak nem használunk progresszív kapcsolót vagy Nitro-computert). A borzasztóan megnövekedett forgató-nyomaték miatt a legjobb eredmény - a hajtó tapadásától függően - általában korai aktiváláskor lesz. A nitro 2500 fordulatszám felett is biztonságosan használható teljes gáz alkalmazásakor.
KÉRDÉS: Gyúlékony a nitro? VÁLASZ: Nem.
Maga a nitro nem gyúlékony.
Azonban a nitroban jelen lévő oxigén miatt az üzemanyag elégése gyorsabban megy végbe.
KÉRDÉS: Okoz robbanást a nitro? VÁLASZ: Közvetlenül nem.
A robbanás annak a következménye, hogy túl kevés üzemanyag van jelen az égéskor (híg), vagy an-nak, hogy az oktánszám túl alacsony. A túl korai gyújtás is okoz robbanást. Mindent összevéve, a gyári motorokhoz gyártott készleteink megfelelően fognak működni prémium üzemanyaggal (szuper benzin). A versenyalkalmazásoknál, ahol nagyobb nyomásarányok használatosak, melyek nagyobb hengernyomáshoz vezetnek, nagyobb oktánszámú üzemanyagot kell használni, valamint nagyobb gyújtáskésleltetést. Ezért nagyon fontos, hogy szakembereink beállítsák a nitrosystem rendszeredet autódhoz.
KÉRDÉS: Hol lehet a palackot újratölteni? VÁLASZ: A NITROSYSTEM Kft.-nél 1107 Budapest Ceglédi út 30. Tel::06/20-9257207 ,06/20-9805873
KÉRDÉS: Növeli a nitro a hengernyomást és a hőmérsékletet? VÁLASZ: Igen. Éppen annak a képességének köszönhetően képes annyi energiát létrehozni, hogy több üzemanyagot képes elégetni.
KÉRDÉS: Van előnye annak, ha a nitrot turbó vagy supercharger alkalmazással használjuk? VÁLASZ: Hogyne! A turbó alkalmazásnál a turbókésés teljesen kiiktatható a nitrosystem-rendszer hozzáadásával. Továbbá a turbó és a supercharger is sűríti a bejövő levegőt, ami által az felmelegedik. A nitro befecskendezésével létrejövő nagyfokú közbenső hűtőhatás 75 Farenheittel (23,88 Celsius) vagy többel csökkenti a beömlő üzemanyag hőmérsékletét.
KÉRDÉS: Milyen hatással lesz a nitro az olyan motorra, amelyben már sok kilométer van? VÁLASZ: Ez nagymértékben függ a motoralkatrészek állapotától. Ha olyan motoron hajtunk végre teljesítménynövelő átalakításokat, amely lehasznált vagy rosszul tuningolt, annak káros következményei lesznek. Azonban egy jó állapotú motor, amelyiknél megfelelő a gyűrű és a hengerfejtömítés, mindenfajta abnormális elhasználódás nélkül fogja tudni használni a nitrot.
KÉRDÉS: Befolyással lesz a nitro-system használata a katalizátoros átalakítóra? VÁLASZ: Nem.
A kipufogóban jelenlévő oxigén növekedése valójában növelheti az átalakító hatékonyságát. Mivel a nitro használata általában 10-20 másodperces folyamatos használtra van lekorlátozva, általában nincsenek észlelhető hatások. A hőfokok általában jóval az elfogadható normákon belül vannak.
KÉRDÉS: Ugyanakkora lesz a teljesítmény-növekedés százaléka egy nagymértékben átalakított motor esetében, mint egy gyári motor esetében, amikor ugyanazt a NITRO-SYSTEM készletet és befecskendezést használják? VÁLASZ: Nem igazán. A legtöbb esetben a növekedés százaléka nagyobb a gyári motor esetében, mivel az nem annyira hatékony a normál (nem nitrós) üzemmódban, mint az átalakított motor. Azonban mivel a nitro-system megnöveli bármely motor teljesítményét, az összteljesítmény sokkal nagyobb lesz az átalakított motor esetében.
KÉRDÉS: A nagynyomású motorok is tudják használni a nitrot? VÁLASZ: Hogyne. A nagy vagy alacsony nyomásarányok is megfelelően működnek a nitro-oxiddal, feltéve, hogy fenntartjuk a nitro és az üzemanyag sűrűségének megfelelő arányát. A NOS-készleteket a viszonylag alacsony nyomású gyári motoroktól egészen a professzionálisan átalakított motorokig használni lehet, melyek gyakran meghaladják a 15:1 arányt. Általában minél magasabb a nyomásarány, annál nagyobb gyújtáskésleltetés, és annál magasabb oktánszámú üzemanyag szükséges. Részletesebb információért hívd valamelyik szakemberünket.
KÉRDÉS: A közúti nitro alkalmazásokhoz lehet használni benzinkútnál vásárolható üzemanyagot? VÁLASZ: Igen. A legtöbb alkalmazás számára a 92-es ólmos vagy ólommentes prémium üzemanyag (szuper benzin) ajánlott. Sok olyan NOS-készlet van, amelyet benzinkútnál vásárolható üzemanyaghoz terveztek. Azonban amikor nagyobb nyomást, vagy nagyobb lóerőt használunk, 100-as vagy magasabb oktánszámú versenyüzemanyagot kell használni.
KÉRDÉS: Alkalmazható a Nitro-system készlet az EFI-autók későbbi modelljeihez is? VÁLASZ: Igen, valójában a NITROSYSTEM Kft. rendelkezik széles körű nitro-system kínálattal ezekre az autókra vonatkozóan. Telefonálj, ha nem látod a listán a neked megfelelőt.
KÉRDÉS: Melyik típusú nitro-rendszer jobb: a tárcsás (plate) befecskendezős rendszer vagy a közvetlen nyílású (direct port) befecskendező rendszer? VÁLASZ: A tárcsás rendszer előnye a könnyű beépítés és eltávolítás, a könnyű átszerelhetőség más járműbe, a befecskendezési kombinációk váltásának gyors lehetősége, és legtöbb esetben nyújtja azt az összes extra lóerőt, amire valaha is szükséged lehet (75-350-nel több LE). Bizonyos esetekben, mint a soros (in-line) típusú motoroknál, amelynek hosszú forgattyúsrésze van, a közvetlen nyílású rendszer tanácsolható a maximális elosztáshoz. Ahol pedig több mint 350 Le-re van szükség, a közvetlen nyílásos Fogger rendszerünk nyújtani fogja a csúcsot elosztásban és energiában is (egészen 500+ LE-ig). A közvetlen nyílásos befecskendezés szintén kívánatos, amikor a rendszer az elosztócső (manifold) mögött van elrejtve.
KÉRDÉS: Meg kell változtatnom az üzemanyagrendszeremet a nitro-system használata esetén? VÁLASZ: A legtöbb gyári benzinpumpa megfelelően fog működni a kisebb nitros alkalmazásoknál. Fontos ellenőrizni, hogy vajon a pumpád képes-e megfelelő mennyiségű üzemanyagot folyatni a meglevő üzemanyagrendszerünkbe (akár karburátoros, akár üzemanyag-befecskendezős), valamint hogy képes-e a nitro-készlet által megkövetelt többlet-üzemanyagot is szolgáltatni teljes gáz mellett. Nem rossz ötlet, ha külön üzemanyagpumpát szentelünk a nitro-készletnek.
KÉRDÉS: Melyek a nitro-használat előnyei más teljesítménynövelő lehetőségekkel összevetve? VÁLASZ: Sok olyan teljesítménynövelő lehetőség van, amelyek költségei miatt a híd alá költözhetsz. Forintról ,forintra számolva nem tudsz nagyobb teljesítményt vásárolni kevesebb pénzből, mint a nitro esetében. A nitro rendszerrel a teljesítményt és a megbízhatóságot sokkal elfogadhatóbb áron lehet megszerezni, miközben megtartjuk a gyári motor előnyeit is a normálhasználat folyamán. Ráadásul a nitro rengeteg előnyt kínál a forgatónyomaték kapcsán is anélkül, hogy a motort túlzott fordulatszámmal terhelnénk. Ezek a tényezők elősegítik, hogy a motorod tovább tartson, mint más tuningolások esetén.
KÉRDÉS: Gyárt a NITROSYSTEM készleteket motorbiciklikre, vízi járművekre vagy motoros szánokra is? VÁLASZ: Hívd fel vagy írj a Nitrosystem@axelero.hu-ra pontosan mit is szeretnél és műszaki kollégánknak megkonzultálhatod ezt a kérdést.
KÉRDÉS: Milyen nyomásnak vannak kitéve az alkatrészek egy átlagos nitro-készletben? VÁLASZ: A nyomás gyakran meghaladja a 70 kg/cm2 . Ezért használ a NITROSYSTEM csakis magas nyomáson tesztelt, repülőgép-minőségű alkatrészeket az egész rendszerében, mint például a Teflonnal bevont rozsdamentes acélhuzalok.
KÉRDÉS: Honnan tudom meg, hogy mennyi nitro maradt a palackban? VÁLASZ: A legmegbízhatóbb mód az, ha megmérjük a palackot ahhoz, hogy meghatározzuk, hány kg maradt benne. Amikor a palack már nagyjából üres (kb. 20% vagy kevesebb nitro maradt benne) általában ingadozás érezhető.
KÉRDÉS: Mi a funkciója a palackon lévő leváló biztonsági szelepnek? VÁLASZ: Nagyon fontos, hogy ne töltsük túl a palackot; azaz egy 4,5 kg kapacitású palackba nem szabad 4,5 kg-nál nagyobb súlyú nitro-oxidot tölteni. A túltöltés és/vagy túl sok hő megnövekedett palacknyomást okozhat, amely kilöki a biztonsági szelepet, és kiengedi a palack teljes tartalmát.
KÉRDÉS: Meg kell változtatnom a gyújtás-rendszeremet? VÁLASZ: A legtöbb mai gyújtásrendszer jól megfelel a nitro-alkalmazásokhoz. Bizonyos magas LE esetekben tanácsolható, hogy belenézzünk a kiváló minőségű, nagyteljesítményű gyújtási rendszerbe. |